T.C. KÜLTÜR VE TURİZM BAKANLIĞI Ordu Gazi İl Halk Kütüphanesi Müdürlüğü

Kullanıcı Hizmetleri


                                                         Kullanıcı Hizmetleri
                                              Ödünç verme hizmeti ve kuralları


MADDE 22 – (1) Ödünç verme işleminde aşağıda belirtilen kurallara uyulur:
a)T.C. vatandaşı olan kullanıcılar, sadece T.C. kimlik numarasını gösterir belge ile
ödünç verme hizmetinden yararlanırlar.
b) En az altı ay oturma izni almış yabancı kullanıcılar, sadece yabancı kimlik numarasını
gösterir belge ile ödünç verme hizmetinden yararlanırlar.
c) Çocuk kütüphaneleri ile çocuk bölümleri on dört yaşına kadar olan çocuklara hizmet verir.
ç) Yazma ve nadir eserler, danışma kaynakları, kullanıcılar tarafından sıklıkla aranan materyaller
ile süreli yayınların son sayıları hariç olmak üzere, kütüphane materyali ücretsiz olarak ödünç verilir.
d) Kullanıcılara üç kitap, üç kitap dışı materyal olmak üzere en fazla altı materyal ödünç verilir.
Ödünç verme süresi kitaplar için on beş, kitap dışı materyaller için yedi gündür. Bu sayı ve süreler
kullanıcıların başvurusu üzerine kütüphane idaresince artırılabilir ancak azaltılamaz.
e) Ödünç alınmış materyalin iade süresi, kütüphaneye önceden bildirmek koşuluyla, aynı
süreyle uzatılır.  kullanıcılar tarafından önceden ayırtılan materyallerin süresi uzatılmaz.
f) Aranan kütüphane materyali başka bir kullanıcı tarafından ödünç alınmış ise, geri getirildiğinde
ödünç alınmak üzere ön ayırtma yaptırılabilir.
g) Ödünç aldığı materyali zamanında teslim etmeyen kullanıcıya, materyali teslim edinceye kadar yeni
materyal ödünç verilmez.
ğ) Ödünç aldığı kitabı zamanında getirmeyen kullanıcıya birer hafta arayla sözlü olarak, e-postayla,
telefonla iki ayrı uyarı yapılır. Üçüncü ve son uyarı resmi yazı ile yapılır.
h) Ödünç alınan materyalin, materyali ödünç veren kütüphaneye geri verilmesi esastır. Ancak
kullanıcı, materyalin ödünç alındığı ilden farklı bir ilde bulunuyorsa, bulunduğu ildeki il halk
kütüphanesine iade edebilir. İadeyi alan il halk kütüphanesi, materyali ait olduğu kütüphaneye gönderir.
Bu işlemlerden doğan giderler, iadeyi alan kütüphaneye aittir.
ı) Materyali kullanılamayacak derecede yıpratan, kaybeden ve iade etmeyen kullanıcıya aynı materyal
veya yeni basımı aldırılır.
i) Materyalin sağlanmaması durumunda materyalin rayiç bedeli kullanıcı tarafından, Maliye Bakanlığının
ilgili birimine ödenir. Ödemeye ilişkin makbuz kütüphaneye teslim edilir.
j) Materyali iade etmeyen veya bedelini ödemeyen kullanıcılar hakkında 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı
Türk Ceza Kanununun ilgili maddelerine göre işlem yapılır.
(2) Kütüphaneler, temel kütüphane hizmetleri dışında, kullanıcılarına çeşitli olanaklar sunmak amacıyla
özgün üyelik sistemleri geliştirebilir.
(3) 18 yaşına kadar olan kullanıcılar, ödünç verme hizmetinden yararlanabilmek için, kütüphaneye ilk
başvurularında velisi tarafından imzalanmış yüklenici belgesini ibraz etmek zorundadırlar.

Kütüphaneler arası ödünç verme hizmeti
MADDE 23 – (1) Kütüphaneler arası ödünç verme işlemlerinde aşağıda belirtilen kurallara uyulur:
a) Kullanıcının gereksinme duyduğu materyalin il sınırları içerisinde bulunmaması durumunda, kütüphaneler
arası ödünç verme hizmeti yerine getirilebilir.
b) Basma Yazı ve Eserleri Derleme Kanunu uyarınca derlenen devlet nüshaları, danışma kaynakları ile
yazma ve nadir basma eserler dışında kalan materyal, kütüphaneler arası ödünç verilebilir.
c) Ödünç alınan materyal, kütüphaneye giriş tarihinden itibaren bir ay süreyle ödünç alan kütüphane
tarafından kullanıma sunulur.
ç) Kullanıcı tarafından süre bitiminden bir hafta önce yapılacak başvuru üzerine, materyalin ait olduğu
kütüphanenin görüşü alınarak, ödünç verme süresi on beş gün uzatılabilir.
d) Kütüphaneler arası ödünç verme işlemleri, Bakanlığa bağlı kütüphaneler arasında olabileceği gibi,
karşılıklı anlaşmalar çerçevesinde diğer kurum ve kuruluşlara bağlı kütüphaneler ile de yapılır.

Danışma hizmeti
MADDE 24 – (1) Kütüphaneye gelerek veya telefon, posta, elektronik posta ve benzeri yollarla başvuruda
bulunan kullanıcıların bilgi gereksinmeleri; kütüphane kaynaklarından, diğer kurum-kuruluşlarla işbirliği 
yapılarak karşılanır veya kullanıcı başka bilgi merkezleri ve bilgi kaynaklarına yönlendirilir.

Kullanıcı rehberliği
MADDE 25 – (1) Kullanıcılara, basılı ve elektronik kaynaklardan, bilgisayarlardan ve ağlardan yararlanma
konusunda eğitici toplantılar düzenlenir, kütüphane kullanımını ve kaynaklarını tanıtan materyal hazırlanır, 
duyurular yapılır.

Kütüphanelerde halkla ilişkiler
MADDE 26 – (1) Halk kütüphaneleri, kullanıcılara ulaşabilmek, onların desteğini alabilmek ve sunulan
hizmetlerden yararlanmalarını sağlamak amacıyla halkla ilişkiler yöntemlerini uygular.

Eğitici ve kültürel etkinlikler
MADDE 27 – (1) Her halk kütüphanesi gerek halkla ilişkilerini genişletmek gerekse okuyucularına farklı
kültürel hizmetler sunabilmek amacıyla eğitsel ve kültürel etkinlik düzenler.
b)(2) Kütüphanelerde yapılan kültürel etkinliklerde aşağıdaki kurallara uyulur:
a) Kütüphanelerde yapılan kültürel etkinliklerden maddi bir kazanç sağlanamaz.
b) Gerçekleştirilen kültürel etkinlikler siyasi amaç içeremez.
c) Kültürel etkinlikler sırasında diğer kütüphane hizmetleri aksatılmaz.
ç) Ulusal bayram ve genel tatiller hakkındaki yasal düzenlemeler ile belirlenen gün ve bayramlar ile
belirli gün ve haftalara ilişkin kültürel etkinlikler gerçekleştirilir.
d) Etkinlikler basın ve yayın organları aracılığı ile duyurulur.
e) Planlanan ve gerçekleştirilen kültürel etkinliklere ilişkin veriler; metin, resim, video vb. eklemeler
yapılarak elektronik ortamda Genel Müdürlüğe gönderilir.

Kütüphane haftası
MADDE 28 – (1) Merkezde ve taşrada her yıl mart ayının son pazartesi günü başlayan hafta Kütüphane
Haftası olarak kutlanır.
(2) Kütüphaneler, Kütüphane Haftası etkinlik programını, mülki amirliği başta olmak üzere çeşitli kurum,
kuruluş ve sivil toplum kuruluşları ile işbirliği yaparak hazırlar.
(3) Merkezi olarak gerçekleştirilen Kütüphane Haftası etkinlik programı, başta Türk Kütüphaneciler 
Derneği olmak üzere, mesleki sivil toplum kuruluşlarıyla işbirliği çerçevesinde Bakanlıkça hazırlanır.
(4) Kütüphane, kütüphaneci, kütüphanecilik ve okuma kültürü konularında sanatsal, bilimsel ve 
kültürel etkinlikler düzenlenir. Bu toplantıların uluslararası düzeyde yapılması amaçlanır.

Gezici kütüphane hizmeti

MADDE 29 – (1) Gezici kütüphaneler, halk kütüphanelerinin bir unsurudur.
(2) Gezici kütüphane hizmeti verilmesinde aşağıdaki kurallara uyulur:
a) Gezici kütüphane hizmeti götürülecek yerleşim birimlerinin nüfus, kültürel ve sosyal durum ve ulaşım
koşulları; hizmeti veren kütüphane ile il kültür ve turizm müdürlüğü tarafından incelenerek belirlenir.
Gezici kütüphane duraklarının belirlenmesi ve gezici kütüphane hizmetlerinin daha etkili ve düzenli
verilebilmesi için, yerel yönetimlerle işbirliği yapılır.
b) Kütüphane tarafından her türlü işlemi tamamlanmış materyal, araçta konularına göre yerleştirilerek
kullanıcılara on beşer gün süre ile ödünç verilir. Gezici kütüphanenin dermesi, bağlı olduğu kütüphanenin
dermesinden sağlanır.
c) Gezici kütüphane, bağlı olduğu halk kütüphanesince belirlenen ve valilikçe onaylanan yerlere bir program
dâhilinde hizmet götürür ve on beş günde bir aynı gün ve saatlerde, programda gösterilen yerde bulunur.
ç) Gezici kütüphane aracı, kütüphane hizmetleri dışında kullanılamaz.

Geçici derme oluşturulması
MADDE 30 – (1) İnsanların belirli zamanlarda yoğun olarak bulunduğu dinlenme kampı, gençlik kampı, yayla,
kaplıca ve benzeri mekânlar ile hastane, cezaevi, yurt, huzurevi, askeri kurum gibi toplulukların bulunduğu 
yerlere valilik onayı ile geçici dermeler aracılığıyla hizmet götürülür.

Engelli, eve bağımlı ve kadınlara verilen hizmetler
MADDE 31 – (1) Kütüphaneler, engelli, hasta, yaşlı ve eve bağımlı kişiler ile ev kadınlarına yönelik özel hizmetler sunar.

İnternet erişim hizmeti
MADDE 32 – (1) Kütüphaneler, halkın internet üzerindeki kamuya açık bilgilere erişimini sağlamak ve bilgi
teknolojileri ile bilgi okuryazarlığı becerilerini geliştirmek amacıyla internet erişim hizmeti sunar.
Kütüphaneler, işlev ve görevlerini gerçekleştirmek ve sundukları hizmetlerin niteliğini yükseltmek amacıyla her türlü bilgi teknolojilerini kullanır.